Op maandag 19 februari organiseert de Retailagenda in Hotel Nassau in Breda het ‘Retailagenda Wintercongres’. Onderdeel van het programma is de ondertekening van een nieuwe reeks RetailDeals in bijzijn van Mona Keijzer, staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat, namens de partijen achter de Retailagenda. Centrale thema’s van het congres zijn lokale transformatie, regionale sturing, huurmarkt, de HCA en kennis & innovatie.

Meer informatie en aanmelden

 

Programma


9.45: ontvangst
Ontvangst in de kapel van Hotel Nassau.

10.30 uur: plenair programma
Wethouder Adank van Breda, licht in zijn welkomstwoord toe waarom zijn stad is gekozen tot Beste Binnenstad 2017-2019. Daarna volgt een paneldiscussie waarbij de wethouders van pilotgemeenten Arnhem, Den Helder, Hardenberg, Meppel, Schiedam en Roosendaal in gaan op kansen, uitdagingen en leermomenten bij het toekomstbestendig maken van hun binnenstad. Tussendoor kunt u reageren op uiteenlopende stellingen o.a. van de partners VNG en G32.
 
12.00 uur: tekenen RetailDeals/lunch 
Staatssecretaris Mona Keijzer tekent namens de partijen achter de Retailagenda met bestuurders van gemeenten een nieuwe reeks RetailDeals. De Achterhoek tekent een regionale RetailDeal.
Voor de gasten staat er een lunchbuffet klaar en is volop gelegenheid om te netwerken.

13.30 uur: co-creatiesessies 
Verdeeld over twee rondes worden zes verschillende co-creatiesessies gehouden waar op interactieve wijze en aan de hand van praktijkvoorbeelden de thema’s van de Retailagenda worden besproken. U kunt bij binnenkomst twee sessies kiezen.
 

  1. Retail Innovatie
    Door: gemeente Roosendaal/DNWS
    Smart City Roosendaal is een proeftuin voor toegepaste digitale technologie op het gebied van retail. Wethouder Cees Lok en Rob Weiss van platform DNWS laten zien wat de toepassing van innovatie steden kan brengen. 
  2. Human Capital Agenda
    Door: Peter Cras (directeur KCH) en Anke Pollmann (ondernemer)
    Een veranderende retail vraagt om andere competenties van ondernemers en medewerkers. Peter Cras (KCH) en Anke Pollmann (winnaar Global Innovation Award - Netherlands 2017-2018) gaan in op de skills die nodig zijn om de innovatie in de retail te kunnen bijbenen.
  3. BIZ/Lokale transformatie
    Door: gemeenten Eindhoven en Haarlem
    Een ondernemersfonds, BIZ of reclamebelasting zijn verschillende manieren waarop stakeholders zich kunnen organiseren. Marco Karssemakers (Eindhoven) – de grootste BIZ van Nederland- en Jan Appelman (Haarlem) vertellen over hun ervaring en leerpunten.
  4. Regionale Sturing
    Door: provincies Brabant en Noord-Holland, Commissie Overheid & Beleid
    Provincies zijn op zoek naar hun regierol. Kim Ruijs (provincie Noord-Holland) en Vester Munnecom van de provincie Brabant lichten toe hoe deze provincies in de praktijk omgaan met regionale sturing.
  5. Aftrap Retailagenda Intervisies
    Door: René Hendriks (Bureau aan Zee)
    René Hendriks geeft een voorproefje van de intervisiesessies die de Retailagenda in het voorjaar gaat starten rond de vijf centrale thema’s. De sessie is met name interessant voor gemeenten die van elkaars ervaring willen leren.
  6. Retailagenda en leefbaarheid in Krimp- en anticipeergebieden
    Door: het ministerie van BZK en RVO
    Krimp- en anticipeergebieden staan voor de extra grote uitdaging om toekomstbestendig te blijven. Daar zijn in de meeste gevallen andere invullingen dan alleen retail voor nodig. BZK heeft voor deze gemeenten een programma ontwikkeld dat door Saskia Spapen van BZK en Matthijs van Gent van RVO wordt toegelicht.

15.00 - 16.00 uur: retailwandeltour 
Start van een interactieve retailwandeltour door het centrum van Breda, verzorgd door de gemeente Breda in samenwerking met lokale ondernemers. Aan de hand van opdrachten verkent u in kleine groepen het centrum.

16.00 – 17.00 uur: borrel