Hoe reageert een burgemeester op een heel positief bericht? Een sprong in de lucht? Juichen? Of juist met een beheerste glimlach. Ik was oprecht blij toen ik hoorde dat Assen voorgedragen zou worden voor de G32. Dit is iets waar wij als gemeente ons best voor hebben gedaan. Ik ben van mening dat Assen dit nodig heeft om verder te groeien. En wij willen onze bijdrage leveren aan het netwerk, om dat te laten groeien.
Elke dag kent uitdagingen. Sommige krijg je cadeau en sommige moet je op zien te lossen, de zogenaamde vraagstukken. Het is fijn om daarover te spreken met collega’s. Welke oplossingen zoek je? Waar kunnen we slim zijn? Soms zoeken we actief uitdagingen op en dan noemen we het ambitie. Wij laten op dit moment een verkenning doen naar de impact van de komst van de Formule 1 naar het TT Circuit in Assen. Nu nog een droom, maar een reële. Ik vind het een mooie metafoor om onze stad voor te stellen.
Niet iedereen weet wat er in Assen te doen is en waar we naar toe aan het groeien zijn. Dat geeft niet, wij zullen u daarin mee nemen. Toen de Race Director van de Formule 1 kwam, wist hij ook niet dat ons moderne circuit geschikt is om naast motoren ook gereed is om hun auto’s er op te laten racen. Daar zijn we trots op, net zoals onze Johan Willem Frisokazerne, de NAM en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Eén van de snelst groeiende bedrijven van Europa is het Asser bedrijf Catawiki. Dit online veilinghuis is op dit moment in ons stadhuis gevestigd.
Assen is meer dan het circuit. Alle randzaken er omheen moeten ook geregeld worden. Dat zal straks ook een rol gaan spelen bij de besluitvorming van de Formule 1 bazen. Wij hebben ruime ervaring met de jaarlijkse TT, met 110.000 mensen op de wedstrijddag en 70.000 in de binnenstad tijdens de TT-Nacht. Die organisatiekracht zie je bij verschillende Asser bedrijven en instellingen. Als voorbeeld wil ik het Drents Museum noemen, met op dit moment weer een prachtige tentoonstelling over The American Dream. De zoveelste in een rij: van Dode Zeerollen, Terracotta Leger uit China tot kunst van de Maya’s.
Wat de Race Director vooral opviel aan het TT circuit is het hoge onderhoudsniveau en de faciliteiten die aan de laatste eisen voldoen. Net als een groot deel van onze stad. Ons grootste ontwikkelingsprogramma is de FlorijnAs. Doel van het programma is om de bereikbaarheid in Assen te verbeteren. Een goed bereikbare stad is belangrijk om economisch gezond te blijven. Met de FlorijnAs beogen we ook gebiedsontwikkelingen te stimuleren zoals in de directe omgeving van het TT-circuit. Wij hebben duurzaamheid in ons programma geprioriteerd. Samen met onze inwoners, instellingen en bedrijven hebben we programma’s en projecten ontworpen om Assen te verduurzamen.
U begrijpt, ik kijk uit naar waar we elkaar kunnen vinden. Op inhoud en in het echt. Wij gaan elkaar ontmoeten. En of ik gesprongen heb, gejuicht of geglimlacht, laat ik aan uw verbeelding over.